گفتگوهای تنهایی

گفتگوهای تنهایی

سی و پنج سالگیِ یک معلم ادبیات در روستایی همین حوالی...

بایگانی

تحلیل یک رفتار

چهارشنبه, ۵ بهمن ۱۴۰۱، ۰۹:۲۹ ب.ظ

هوالمحبوب 

با تراپیستم داشتم خوب پیش می‌رفتم. بالاخره بعد از کلی بالا و پایین کردن، بعد از چند بار عوض کردن تراپیست، بالاخره به نقطه درست ماجرا رسیده بودم.‌

اما یک جای کار تراپیستم می‌لنگید. جلسات را مدام کنسل می‌کرد. از اواخر مهر که شروع کرده بودیم، تا امروز، باید پانزده جلسه تشکیل می‌دادیم که هشت جلسه‌ش فقط محقق شده بود. به جز جلسهٔ شب یلدا، که خودم کنسلش کردم، شش جلسه را او لغو کرد. جلسهٔ دیروز را هم که بعد از سه هفته، با کلی جا به جایی ساعت شروع کرده بودیم، سر دقیقهٔ بیست و یکم ناتمام رها کرد! یعنی گفت پنج دقیقهٔ دیگر دوباره تماس می‌گیرد، اما تا این لحظه خبری نشده، حتی یک پیامک عذرخواهی هم نفرستاده که دلم خوش باشد.

آدمیزاد است بالاخره کار و زندگیش بالا و پایین دارد، اما واقعیت این است، کسی که با گره‌های بی‌شمار به یک‌ درمانگر پناه می‌برد، ظرفیت پذیرش این قبیل رفتارها را ندارد. برایم مهم نیست تراپیستم وسط چه مهلکه‌ای گیر افتاده که مدام جلسات مشاورهٔ مرا کنسل می‌کند، یا چرا وسط حرف زدن من از زخم‌هایم یکهو قطع می‌کند و تا فردا خبری ازش نمی‌شود. اگر نسرین سابق بود، حتما تا حالا پیام داده و جویای حالش شده بود، اما برای نسرین فعلی، خودش اولویت دارد. می‌بیند که از رفتار غیر حرفه‌ای درمان‌گرش به ستوه آمد و دلیلی ندارد، جای شاکی بودن، از در عطوفت وارد شود.

من داشتم با بغض توی گلویم، با دلی شکسته، با اشک‌هایی که به زور پس می‌زدم، با اوضاع جسمی داغان، حرف می‌زدم و او یکهو قطع کرد! 

این چیزی نیست که بتوانم کوتاه بیاییم و بازخواستش نکنم! این دیگر جلسه کنسل کردن نیست که زیر سبیلی ردش کنم. 

من آدم غمگینی بودم که پول داده بود تا برای یک گوش شنوا حرف بزند. کسی که اگر گوش شنوایی در میان آدم‌های نزدیکش داشت، هر هفته پول بی‌زبانش را به دامن تراپیستش نمی‌ریخت. 

آخ که چقدر حرف توی دلم تلمبار شده است. چقدر راه باید بروم تا غم این روزها شسته شود. 

می‌دانی رفیق، رفتار تراپیستم عجیب مرا یاد تو می‌اندازد. رفته بودم پیشش که غمم کاسته شود، اما خودش شد یک غم تازه و علاوه شد بر قبلی‌ها.

درست مثل تو که می‌آمدم پیشت تا دل سبک کنم از نارفیقی‌های روزگار، اما بی‌محلی‌های تو داغ تازه‌ای گذاشت روی قبلی‌ها. 

خیالی نیست، این نیز بگذرد....

شاید روزی هم تو نیاز داشتی حرف بزنی، خدا را چه دیدی! 

  • ۰۱/۱۱/۰۵
  • نسرین

نظرات  (۱۳)

من هم از یکی از روان‌شناس‌هام به همین دلیل دل کندم. چند بار کنسل کرد‌. جلسه یکی مونده به اخر رو پیام داد گفت شارژ ندارم و شارژم تو مرکز جا مونده‌ پس کنسل‌

جلسه اخر هم که صبرم رو تموم کرد اینطور شد که هر جقدر منتظر موندم انلاین نشد و توضیح نداد که چرا! انقدر بهم برخورد که اصلا سراغی ازش نگرفتم.

پاسخ:
ببین شبیه اینه که معلم باشی و حروف الفبا رو بلد نباشی!
این چیزها دیگه پایۀ حرفه‌ای شغل یه روانشناسه.
نمی‌دونم چرا اینقدر سطحی شدن!

من هم کماکان معتقدم آدما تو زندگی دوتا گوش امن لازم دارن برا شنیدن که لزوما هم نباید تراپیست باشه چون پشت گوشهای اون منفعتی هست

پاسخ:
و متاسفانه وقتی اون دوتا گوش رو نداشته باشی، مجبوری به دردسر بیوفتی تا درمانگر درستی رو پیدا کنی.
  • یاسی ‌ترین
  • چقدر کارش زشت و غیرحرفه‌ای بوده 

    نسرین جان ♥️

    خیلی حس بدیه 

    امیدوارم یه تراپیست خوب پیدا کنی. واقعا خیلی سخته پیدا کردن یه روانشناس خوب، حال آدمو بدتر میکنن :/

    پاسخ:
    من چون دوستم معرفی کرده بود و بهم توصیه کرد که تحمل کن کنسل کردن‌هاشو اگر ارزشش رو داره، داشتم کنار میومدم باهاش. می‌گفتم خب کنسل می‌کنه ولی عوضش داریم خوب پیش می‌ریم.
    ولی این قطع کردنش وسط صحبت واقعا غیرحرفه‌ای و نامحترمانه بود. 

    خدایی منم باشم دیگه ادامه نمیدم ... 

    با رفتارهای قبلی و کنسلی ها میشد کنار اومد اما این حرکت دیگه نه ... 

    :( چقدر متاسفم از این بابت 

    پاسخ:
    بیشتر از همه اینکه دیگه خبری ازش نشد اذیتم می‌کنه.
    می‌تونست حتی شده فرداش یه پیامک عذرخواهی بفرسته!
    ولی همین یه کارم نکرد.
    به هرحال اینم یه تجربه بود دیگه.
    بی‌خیال.

    به شکل عجیبی رفتارش غیرحرفه‌ای بوده! 

    کاش کمی مسئولیت‌پذیری آدمای جامعه‌ی ما بیشتر بود...

    پاسخ:
    کاش حداقل تو حیطۀ شغلی و حرفه‌ای مسولیت پذیر باشیم.

    واقعا متاستفم نسرین جان😞 چه آدمهایی به پستمون میخوره!

    پاسخ:
    امشب پیام داد و عذرخواهی کرد.
    گفت مادرش بیمارستان بوده و نتونسته زودتر خبر بده.
    ولی خب برای من تموم شد.
    چون مطمئن نیستم دوباره تکرار نمی‌شه.‌
    بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است

    عزیزم مشاوره هاش آنلاین است 

    قبلا واتساپ اما حالا لینک گوگل میت است . تصویری 

    ***** **** **** *** 

    *************

    **** 

     

    ***********

    **** **** ***** 

    ** **** **** **** *** ** **** ** ******* * **** **** ** *** ******* *** 

     

    پاسخ:
    ممنونم جانم.
    متاسفانه هزبنه‌هاش خیلی بیشتر از بودجه منه.🥲
    حالا به شارمینم گفتم، قراره یکی معرفی کنه.

    قبول دارم واقعا 

    پاسخ:
    🥲🥲🥲

    من چندبار از مشاوره های تلفنی استفاده کردم واقعیت اصلا راضی نبودم پون احساس میکردم هیچ راهکار علمی و درستی بهم ارائه نمیشه و تمام یکساعت من دارم حرف میزنم اونم درحالی که کل حرف من ۵ دقیقه طول میکشید ولی چون اونا حرفی نداشتن یا راهنمایی ای نداشتن بکنن من فقط حرف میزدم و هی همون ۵ دقیقه رو تکرار میکردم!

    حالا نمیدونم تراپیست همون مشاور و روانشناسه یا تخصص دیگه ایه. ولی واقعیت احساس میکنم تک تک ماها توو مشکلاتمون میدونیم چه کاری چه رفتاری درسته و میدونیم چیکار باید بکنیم فقط الکی پول میدیم تا یکی دیگه هم همون حرفای دل مارو بزنه تا آروم بشیم. 

    متاسفانه هیچکس نمیتونه عمق دردهای مارو بفهمه و کسی هم براش مهم نیست حتی اگر اون فرد تخصصش این باشه.

    پاسخ:
    اگر می‌دونستیم که دیگه درگیری‌‌ای نداشتیم. 
    من موافق نیستم. 
    چون از مشاور آخرم خیلی نتیجه گرفته بودم.
    ولی متاسفانه یه مشکل بزرگ داشت.

    واقعا مشمئز کننده است!

    من خودم سر همین عدم اطمینان هنوز نتونستم یه مشاور درست درمون پیدا کنم!

     

    پاسخ:
    خیلی پروسهٔ سختیه حقیقتا.
  • متانویا ...
  • نمیدونم چی بگم چون من تراپی آنلاین انجام نمیدم و به نظرم اصلا خیلی باگ داره چون حتی اگه تماس تصویری باشه و یه جوری بشینی که کامل مشخص باشی بازم ۱۰۰ درصد زبان بدن افراد مشخص نیست، قطع و وصلی نت هست، هزار جور چیز دیگه هست... مثلا همین یهویی رفتنش که خب اگه توی مطب بود نمیتونست اینجوری رفتار کنه.

    البته اینم که مادرش بیمارستانه و نشده خبر بده شاید من جات بودم با توجه به اینکه داشتین به جای خوبی میرسیدین کوتاه میومدم، چون آدم هر چقدرم تحصیل کرده و فلان وقتی پای مادرش میاد وسط ممکنه رفتارش غیرقابل پیش بینی شه تا حدی قابل درکه

    پاسخ:
    منم خیلی سعی کنم آنلاین نباشه ولی پیدا کردن روانشناس خوب تو تبریز خیلی سخته. یا اگرم پیدا کنی وقتشون پره همیشه و نمیشه تایم خالی گیرآورد و رزرو کرد.
    وسط مکالمه با من یهو مامانش نرفته که بیمارستان.
    می‌تونست مثل آدم مکالمه رو تموم کنه بعد پاشه بره بیست دقیقه بیشتر نمونده بود که.

  • مسعود کوثری
  • بعضی تراپیست ها خودشون تراپی میخوان :))

    پاسخ:
    این کاملا طبیعیه که خودشونم تراپیست بخوان چون انسانن.
    فقط نباید این نیازشون وسط جلسه مراجع‌شون‌ هویدا بشه:)

    سلام و درود نسرین جان 


    عجول خانوم ، اگر اون چند جلسه بنظرت مثمر ثمر بوده ب نظرم عوض نکن ،(رفتارش درست نبوده و عذرخواهی هم کرده) اونم مثل منو تو آدمه با مشکلات خودش ولی ازش بخواه ک جلسات تو رو لغو نکنه (خودت هم ب هیچ دلیلی جلساتت رو نباید کنسل کنی) و اگر واقعن نمیتونه انجام بده ازش بخواه خودش یکی رو بهت معرفی کنه ک قاعدتن شروع ب توجیه میکنه و خودش رو جمع و جور می‌کنه و مرتب‌تر جلسات تو رو برگزار می‌کنه و اگر چنین نشد اونوقت عوض‌اش کن !

    دست شارمین خانوم درد نکنه ، خودت هم از طریق مدرس‌های دانشکده‌ی روانشناسی تبریز پرس‌وجو کنی شاید ب نتیچه برسی !(بله سخته و راحت نیست) 

    دوران جوانی ما مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها نقش مشاور و سنگ‌صبور رو داشتن و صبورانه گوش می‌کردن و راهنمایی ، لعنت ب این مدرنیته ک همه چی رو ب فاک داره میده ! 

    آرامش و سللامتی برات آرزومندم 

     

    پاسخ:
    سلام.
    واقعا حس بدی بهش گرفتم.
    چون قبلا درباره حسم باهاش حرف زدم.
    گفتم که امنیت روانی منو به خطر میندازه با کنسل کردن‌هاش.
    ولی بازم تکرار کرد اونم نه یه بار که چند بار.
    منتظرم یه مشاپر بهتر پیدا کنم. 
    سلامت باشید ممنونم. 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">